Windows XP Media Center Edition Review

Om du planerar att köpa en ny dator, inte anser Microsoft Windows XP Media Center Edition – lanserades i oktober förra året i USA och på grund av hösten i Europa – ännu. Denna uppbyggnad av Windows XP Professional, som levererar fjärrstyrda audio, video, live-TV och möjlighet att spela in live-TV till datorn, återfinns endast förinstallerat på vissa datorer – åtminstone för tillfället. Du kommer att älska Media Center om du behöver en av dessa nya allt-i-ett-datorer för din lilla studentlägenhet, säg, men Microsoft måste arbeta ut några skarpa kanter innan denna upplaga är bra för alla.

I praktiken, Media Center Edition (MCE) kan du använda en infraröd fjärrkontroll för att spela TV, musik, DVD och bildspel på din dator. Tekniskt sett OS stödsystem omfattar bara en uppsättning applikationskontroller och gränssnittselement som bygger på kärnan i Windows XP Professional, med enklare navigering konventioner och – ännu viktigare – potentialen för datorn att använda nätverksfunktioner som Remote Desktop Protocol ( RDP) för att distribuera musik och video till andra system i ditt hem och handhållna enheter.

Som första generations programvara levererar MCE om vad du kan förvänta dig: den tillför inga nya funktioner till Windows, bara ett annat sätt att komma åt de gamla. Och för närvarande, det är också tätt knuten till hårdvara. För att få den fullständiga erfarenheten, måste du ha en dator utrustad med en videokamera (PVR) kort och en fjärrkontroll.

Media Center Edition är delvis ett förbättrat operativsystem (som XP Tablet Edition), och dels ett program som körs under Windows XP. Media Center öppnas som ett separat fönster där du styr de olika underhållningsenheter i maskinvaran. När Media Center-fönstret är maximerat, ser det inte mycket som Windows, behöver du inte se Windows Start-menyn eller skrivbordet, till exempel. MCE ger en startmeny när du först starta den (på sin så kallade startskärmen) som du använder för att komma åt dess huvudfunktioner: My TV, Min musik, Mina bilder, Mina videor, spela DVD och inställningar. Du kan navigera genom varje modul med musen om du vill eller bara använda fjärrkontrollen. Om du minimerar MCE, du är i vanlig gammal Windows XP. Det är lite förvirrande att ha olika gränssnitt som körs på ett enda system, men det är klokt om du delar dina uppgifter klart mellan datorer och underhållning.

My TV-modul är säkerligen den mest intressanta. Genom det kan du titta på TV, antingen helskärm eller i ett fönster, titta igenom programguiden tillgängliga visar visar schema för att spela in och spela upp inspelade program (á la TiVo). Du kan också ansluta din kabel descrambler till datorn via denna modul, och installationen tar ungefär lika lång tid som att sätta upp en parabolantenn – 30 till 45 minuter, om du är skicklig. MCE går igenom välja rätt fjärrinställningar för att styra din kabelbox, sedan hitta rätt kabel lineup att hämta i programguiden.

I Europa kommer programguiden info föras av Broadcasting datatjänster. Programguiden kan du surfa listor medan en show spelar i ett hörn av skärmen. Min TV är mycket lätt att använda, till exempel för att schemalägga inspelning av en hel säsong av en show tar ungefär två knapptryckningar på fjärrkontrollen. Programmet gör det också möjligt att pausa live TV, då snabbspola genom den buffrade filen. Som en personlig videobandspelare lösning, fungerar Min TV bra, men det är också mindre funktionsrika än fristående aktörer som TiVo.

Resten av Media Center applikationer är mycket grundläggande, och det är bra när du navigerar via fjärrkontrollen. Men dessa enkla program gör det också svårt att bara sitta ner över rummet och vegetate – hela målet för passiv underhållning. Varje gång du släpper i en skiva, till exempel, vara den DVD eller ljud, får du standard Windows Vad vill du att jag ska göra med den här skivan? dialog, som du måste ta itu med på din dator. Du måste springa fram och tillbaka om du inte berätta för Windows att starta allt i MCE – men som i sin tur blir irriterande när du arbetar i Windows eftersom ingenting kommer att lansera inom själva Windows.

Även spela musik blir alltför komplicerat i MCE. Till exempel kan Min musik du använder fjärrkontrollen för att välja musik att spela, som låter bra på ytan. Men först, måste du slutföra den mödosamma uppgiften att lägga alla dina digitala filer i Windows Media Player-biblioteket och se till att spår taggarna är rena. Till exempel måste alla folkmusik märkas Folk – inte folk akustisk eller folkrock – eller du kommer att sluta med många olika spellistor, eftersom MCE inte kan samla dem vägen WMP burken. Även när du har lagt till all musik på rätt sätt, kommer MCE inte låter dig skapa spellistor med fjärrkontrollen – ingen kö Beethoven, Mozart och Prokofiev om de inte är de enda klassiska artister i din samling, till exempel. Du måste bygga spellistor i Media Player först. Vad värre är, om du använder fjärrkontrollen för att klicka, säg, köpa CD länken i Min musik, du kommer att kastas ut ur MCE miljön och i din webbläsare – så att du kan inte hålla handla från soffan eftersom fjärr vann ‘t arbete i normal Windows-gränssnittet.

Vi räknar med Microsoft för att åtgärda dessa besvärliga hörn i framtiden – En stor del av nyttan av MCE ligger i dess potential. Till exempel, vi väntar på inköps länkar som stannar inom MCE miljön, för eventuell couch-potato shopping. Tredje part kan lägga till program till MCE startmenyn, och vi hoppas att de kommer att eftersom det skulle innebära mer robusta versioner av grundläggande tillämpningar vid något tillfälle. Vidare har vissa av värdet på MCE vilar i förmågan att uppgradera ett befintligt system för att använda det, som du inte kan göra just nu.

Just nu kommer MCE med en hel del hårdvara bifogas. För små lägenheter, barns lekrum, eller till och med som en lobby kiosk, ett system med MCE är meningsfull endast om den levande och inspelade TV-stöd är viktigt för dig. Det är för närvarande den enda verkliga värde över Windows XP. Håll ett öga på MCE, dock. Framtida versioner kan bara bli bättre.

Brittiska företag som planerar att införa Media Center-datorer under hösten är: HP, Elonex, Evesham Technology, Hi-Grade, Mesh, Packard Bell, PC World, tid och Toshiba.

Microsoft pigg, först ta: Skapa engagerande innehåll på din smartphone

Xplore Xslate D10, först ta: En tuff Android tablett för krävande miljöer